A brit központú hajózási, védelmi, repülőgép- és energiaipari vállalatnál, melynek forgalma 13,8 milliárd font (18,6 milliárd dollár) az éppen zajló digitális átalakulás fő mozgatórugója az ipari IoT (Internet of Things – dolgok internetje).
Miután IoT-érzékelőket telepített gépsoraiba és gyártólétesítményeibe, a globális műszaki óriás felismerte, hogy adatai – és a rajtuk keresztül elérhető szolgáltatások – stratégiai értéket testesítenek meg.
Az IoT-érzékelők által generált – majd a felhőben összegyűjtött és elemzett – adatok alapján a Rolls-Royce soha nem látott alapossággal értékelheti termékei éles teljesítményét, a repülőgépmotoroktól kezdve a helikopterek rotorlapátjain át az áramfejlesztő rendszerekig és a hajóturbinákig. Az adatfeldolgozási képesség gyors ütemben fejlődik, így a várható problémák és a karbantartásigény előrejelzésén túl arra is lehetőséget biztosít, hogy a cég praktikus alkatrész-piaci szolgáltatásokkal lássa el ügyfeleit (pl. támogatást nyújtson a légitársaságoknak repülési útvonalaik optimalizálásához, vagy segítsen tartani egy kutatóhajó pozícióját a viharos tengeren).
A fedélzeti analitika területén, valamint repülőgépek hajtóműveinek és a speciális hajómotorok gyártása során is érdekes kihívásokat támaszt a big data:
Egy modern utasszállító repülőgép, pl. a Boeing 787 átlagosan 500 GB adatot generál egy repülőút során, és több terabájtot a nagy távolságú utakon. A Rolls-Royce hajtóművekben érzékelők ezrei követnek minden folyamatot: az üzemanyagáramlást, a nyomást, a hőmérsékletet, a repülés magasságát, sebességét, a levegő hőmérsékletét, és az adatokat azonnal továbbítják a Rolls-Royce operatív központjainak rendszereibe. A társaság polgári repülőgépek rendelkezésre állását támogató központja 4500 működő hajtómű adatait figyeli folyamatosan. Az adatgyűjtést követően az összes adatot továbbítják a felhőbe, majd partnerek segítségével elemzik az adatsor különböző részeit.
A termékek gyártási folyamata során az adatokat ugyancsak a felhőbe töltik fel, hogy a termelési vezetők lássanak mindent, ami a gyárban történik. A nagyságrendet jól érzékelteti, hogy mintegy 3 petabájt adat keletkezik a hajtóművekhez évente gyártott 6000 lapát előállítása során.
A következő állomás a digitális átalakulás útján az eszközök összekapcsolása lesz az ügyfelek gépeivel, szerszámaival, repülőgépeivel, reptéri létesítményeivel stb. Ám ehhez ma még elég nehézkes technológiák állnak rendelkezésre.
A Rolls-Royce követelményei ugyanis komoly kihívások elé állítják az IoT-technológiát. A repülőgépek sugárhajtóműveinek hőmérséklete az 1700ºC fokot is elérheti, és még a leghidegebb motorrészek hőmérséklete sem alacsonyabb, mint 350ºC. Egyes elektronikai érzékelőket a hajtómű ventilátorának borítására kell rögzíteni, és ezeknek -60ºC hőmérsékleten is munkaképesnek kell maradniuk. A mostoha tengeri viszonyok között az érzékelőknek a forgásukkal az óceán jegét felaprító, 120 tonnás propellerek által keltett erőhatást is tűrniük kell. Az atomreaktorokban fellépő neutronáramlás pedig nagyon rövid idő alatt tönkreteszi az IoT-eszközök elektronikáját.
Ilyen feltételeket szem előtt tartva a jelenlegi lehetőségek igen szűkek, emiatt a Rolls-Royce partnerével saját innovációs központot hozott létre, ahol laboratóriumi körülmények között fejlesztik a nanotechnológia és a mikroelektronika vívmányait hasznosító IoT-érzékelőket.
Forrás:
Fujitsu i-CIO elektronikus magazin
https://www.i-cio.com/innovation/internet-of-things/item/how-iot-is-turning-rolls-royce-into-a-data-fuelled-business