Fujitsu Hungary

Hogy néz ki, amikor az ügyfelek újragondolják a jövőt?

2020. november 17. - Fujitsu Hungary

A Co-Creation Primer from The Harvard Business Review - Brand Genetics

A jelenlegi változások közepette sok vállalat újragondolja, mi különbözteti meg a többitől – sőt akár meg is kérdőjelezi létjogosultságát a jövőre nézve.

Ám a jövő újragondolása nem olyasmi, amit könyvből meg lehet tanulni. Érdemes hozzá figyelembe venni az átalakulást segítő partner meglátásait az iparág jövőjéről. Hasznosak lehetnek a belső csoportgondolkodás következtetéseit megkérdőjelező külső vélemények, igaz egy külső szemlélő valószínűleg soha nincs a birtokában annyi információnak, mint a belső munkatársak. Valahol a kettő között kell megtalálni azt a középutat, ahol mindkét fél ötletei érvényesülnek – ezt hívjuk mi a co-creation folyamatának.

Érdemes lehet felmérni, milyen lehetőségek rejlenek a vállalatok többségénél már rendelkezésre álló értékes adattömegeben, és kihasználni a mesterséges intelligencia és az adattudomány fejlesztéseit a fejlődés gyorsításához. Ebből kiindulva a vállalat vagy szervezet megcélozhatja a co-creation folyamattal támogatott adatvezérelt átalakulás megvalósítását. Nézzük meg a valós életből vett ügyfélpéldák alapján, hogyan zajlik mindez a gyakorlatban.

Hogyan hozzunk létre versenyképes, új üzleti kategóriát

Nemrég – amikor a személyes találkozás még normális dolognak tűnt – a Fujitsu egy lappföldi co-creation workshopra hívta meg az SJ Solutions hollandiai szolgáltatóvállalatot. A megbeszélésen 25 szolgáltatóvállalat felsővezetői vettek részt azzal a céllal, hogy újragondolják üzleti modelljüket, új szövetségeket, lehetőségeket és fenntartható XSP-ökoszisztémákat alakítsanak ki. A feladatot nehezítette, hogy fontos szempont volt a gyors piaci megvalósítás. Munkájuk eredményeként megszületett az új „Green Cloud” biztonságos adatkezelési megoldás. A „Green Cloud” bekerült a workshopon kidolgozott 35 javaslatból továbbgondolásra kiválasztott hat megoldás közé.

A lappföldi workshop után az SJ Solutions bevezetett egy saját márkás „DM-as-a-Service” megoldást, amely ma már integrálható a Fujitsu ökoszisztémájához tartozó partnerek és piacaik kínálatába. Az SJ Solutions a Fujitsuval és partnerével, a Commvaulttal szorosan együttműködve robusztus és biztonságos, „többfelhasználós” (multitenancy) környezetet hozott létre, amelyben induló beruházás nélkül, használatalapú fizetési konstrukcióban nyújthatók az adatkezelési, -mentési és -visszaállítási megoldások az ügyfeleknek – átlátható költségek mellett. Így teljesen új szolgáltatói kategória („biztonságos adatkezelési szolgáltató”) jött létre, amelynek előnyeit már több új, nagy ügyfél élvezi. A kategóriavezető adatbiztonsági szolgáltatás használatalapú fizetéssel, maximális önállóság és biztonság mellett vehető igénybe a zöld felhőből (Green Cloud). A végfelhasználó ügyfelek számára előnyt jelentenek a személyre szabott, biztonságos felhasználói felületen, egyszerűen elérhető önkiszolgáló funkciók és elemzési adatok, valamint az adatok feletti ellenőrzést biztosító többfelhős támogatás.

Az adatvezérelt átalakulás keretrendszerének fontossága

A példa jól érzékelteti az együttműködés iránti nyitottság hasznosságát, bemutatja az ötletelés hatékony módszereit, és bizonyítja, hogy a technológiai partnerek globális ökoszisztémájában szinte bármi megvalósítható. Ez vajon már elegendő? Véleményünk szerint nem. Mindezek mellett összefüggő keretrendszerre is szükség van az adatvezérelt átalakulás megvalósításához. Enélkül lassú és valószínűleg fájdalmas az előrehaladás, és nagy a kockázata annak, hogy a szervezet letér a helyes útról.

Napjaink szervezetei óriási mennyiségű (főleg strukturálatlan) adatot rögzítenek – pl. szövegszerkesztővel készített dokumentumokat, videó- és hangfájlokat, e-maileket és képeket. Ezeket általában több adatforrás ontja magából nagy sebességgel, különböző szervezeti egységeknél, több helyszínen. A Gartner elemzői szerint 2022-re a vállalatok által generált adatok több mint 50%-át az adatközponton, illetve a felhőn kívül hozzák majd létre és dolgozzák fel, és 2025-ra várhatóan 75%-ra nő ez az arány.[1] 

Minden esetben az adatok állnak a digitális átalakulás középpontjában. Hogyan tudnak a szervezetek bevételre szert tenni az adatok tengeréből, hogy aztán azt innovációra, és új üzleti és bevételszerzési lehetőségek kidolgozására fordítsák? Szisztematikus keretrendszer nélkül az adattömeg alig több összefüggéstelen információk halmazánál. A kihívást az adatok értelmezése jelenti: az értékteremtéshez először észszerűsíteni és integrálni kell az adatokat a szervezeten belül és az értéklánc egészében. Rugalmas, agilis és hatékony alapokra van szükség ahhoz, hogy az adattudomány és az MI beváltsa a hozzá fűzött reményeket.

Az első lépések

Elméletben mindez jól hangzik, de a gyakorlatban tapasztalataink szerint a kezdet a szervezetek többségénél küzdelmes – annak ellenére, hogy világosan látják: adataik tartalmaznak kinyerhető értéket. Megoldhatatlannak tűnhet a feladat: az összefüggések azonosítása, az adatok minden helyszínre (helyi telepítésű rendszerek, felhő, illetve leggyakrabban mindkettő) kiterjedő kezelése, az értékes adatok adatvesztés elleni védelme, a vállalkozás számára hasznos felismerések kinyerése megfelelő adatvédelmi és biztonsági intézkedések mellett, a mesterséges intelligencia és az adattudomány módszereit alkalmazva.

Ilyen helyzetben kezdtünk el együttműködni az előfinanszírozási rendszerek vezető európai szállítójával a valós idejű pénzmosás elleni képességek fejlesztése terén. A sem hitelkártyát, sem bankszámlát és semmilyen személyes adatot nem igénylő, könnyen kezelhető e-kupon-megoldásokat szállító vállalat folyamatosan kihívásokkal szembesült a megfelelés terén. A cél az volt, hogy a felmerülő incidenseket azonnal észlelni tudják, és ne offline környezetben kelljen megvizsgálniuk őket, kockáztatva ezzel a jogszerű ügyféltranzakciók csúszását. A Fujitsu PRIMEFLEX for SAP HANA rendszerével az ügyfél jelentősen csökkenteni tudta a művelet elvégzéséhez szükséges óriási adattömeg betöltése által igényelt időt. Korábban több napig tartott a 145 millió rekordból álló adathalmaz aktiválása, az új analitikai platform bevezetése után mindössze 15 perce csökkent az időigény.

 Az adatokban rejlő felismerések önálló azonosítása

Az adatvezérelt átalakulás későbbi szakaszában megjelenik az úgynevezett „felügyelet nélküli mesterséges intelligencia”, ahol az MI-rendszer az adatokat megvizsgálva önállóan azonosítja a különbségeket és az értékes elemeket. Ez egyelőre új, fejlődő terület. A benne rejlő lehetőségek megismerése érdekében a globális piacvezető repülőgépgyártó, az Airbus SE versenyt hirdetett a felügyelet nélküli MI-rendszerek lehető legpontosabb alkalmazásának kidolgozására.

Az alapötlet az volt, hogy repüléstechnikai mérnökök nagy számú érzékelőt rögzítenek teszthelikopterekhez, amelyek a viselkedésük minden apró mozzanatát rögzítik. Mivel szinte mindegyik érzékelőadat „normális”, olyan MI mechanizmus kidolgozását tűzték ki célul, amely képes előzetes mérnöki iránymutatás nélkül, önállóan működni. Szerették volna javítani a korai figyelmeztető jelek észlelését és mielőbb azonosítani az óriási adattömegben a potenciális problémákat, elsősorban a kiugró, a többitől eltérő adatok alapján.

 Az Airbus „pontos MI-alapú érzékelőfigyelő megoldásának kifejlesztésére indított házi versenyén” a Fujitsu győzött, egy olyan módszerrel maga mögé utasítva 140 csapatot, amely felügyelet nélküli MI segítségével észleli az Airbus tanúsítás előtti helikoptereinek gyorsulásmérő adataiban jelentkező anomáliákat. A Fujitsu győztes megoldása 93%-os pontosságot ért el a „DeepTAN” felügyelet nélküli MI modellel. A megoldás meghatározott időszakon keresztül elemzi több érzékelő adatsorát, és mélytanulási algoritmus segítségével észleli a rendellenes érzékelőviselkedést. Azonosítja, mikor működnek szokatlanul az érzékelők, és hatékonyan, nagy pontossággal, korán jelzi a járműhibákat. A Fujitsu azt tervezi, hogy iparági szinten is bevezeti majd a megoldást felügyelet nélküli idősor-elemzések végzésére – komplett funkcionalitással, integrált adatcsatornákkal és továbbfejlesztett algoritmusokkal kiegészítve a DeepTAN modellt.

 Co-creation módszerrel támogatott adatvezérelt átalakulás

Az adatvezérelt vállalat kiépítése évekre meghatározza a stratégia irányát. Ezért érdemes olyan partnert választani hozzá, aki segít megmaradni a helyes úton. A digitális átalakulás komplexitását figyelembe véve, egyetlen IT-szervezettől vagy technológiai cégtől sem várható el, hogy minden érintett területen szakértő legyen. Az adatvezérlet átalakuláshoz ökoszisztémára van szükség, amelyben több szakértő szervezet működik eredményesen együtt. A több évtizedes technológiai és szolgáltatói tapasztalattal rendelkező Fujitsu kiterjedt partner-ökoszisztémát tud felvonultatni annak érdekében, hogy pontosan a megfelelő technológiát, a projekt sikerét garantáló készségeket biztosítsa ügyfeleinek, és zökkenőmentesen képes végigkísérni a szervezetet a jelenlegi környezettől az adatvezérelt vállalati modell megvalósításáig. Ha úgy érzi, hogy ez összhangban áll szervezeti kultúrájával, vegye fel velünk a kapcsolatot!

1] https://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-top-10-trends-impacting-infrastructure-operations-for-2020/

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr6916289046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása