Fujitsu Hungary

A bizalom újraépítése a digitális korban

2019. június 13. - Fujitsu Hungary

ke_p_rebuilding_trust_in_the_digital_age.jpg

A nagy teljesítményű, új technológiák, például az MI, az IoT és a Big Data ígéretes előnyöket hordoznak, de ahhoz, hogy maradéktalanul ki tudjuk aknázni a bennük rejlő kereskedelmi és társadalmi lehetőségeket, bizalmat kell teremtenünk irántuk. Yoshikuni Takashige, a Fujitsu globális marketingért felelős stratégája az alább interjúban felvázolja a technológiahasználat bizalmi alapokon nyugvó jövőjébe vezető utat.


Miért vált a bizalom olyan fontos kérdéssé – az üzleti élet, a politika és a közvélemény szempontjából?

Nyilvánvaló, hogy beléptünk a digitális korba. A vállalatok minden iparágban a digitális átalakulás előrehaladott szakaszában tartanak. Minden és mindenki – a termékek, a tárgyak és az emberek is – digitális hálózatokhoz kapcsolódnak, és óriási adattömeget generálnak, ami a mesterséges intelligencia (MI) gyors fejlődéséhez vezet. Az átalakulás hatalmas előnyöket hoz a kereskedelemben, a gyártótevékenységben, a közlekedésben és számos egyéb területen.

Ám a digitális kornak megvannak az árnyoldalai is. Növekszik például a vállalatok, a magánszemélyek és főként a kritikus fizikai infrastruktúra ellen elkövetett internetes támadások gyakorisága és súlyossága.

Egy kilenc nagyobb gazdaság cégvezetői körében nemrég végzett (és a Fujitsu 2019-es technológiai és szolgáltatási jövőképében  is megemlített) kutatás szerint a megkérdezettek 68 százaléka aggódik a szervezetnél fellépő biztonsági szabályszegések miatt, és körülbelül ugyanilyen arányban tartanak a fontos közcélú infrastruktúra ellen elkövetett internetes támadások következményeitől is.

Ráadásul a mindannyiunkat körülvevő adatok mennyisége olyan gyors ütemben nő, hogy mind magánszemélyként, mind vállalati szinten nehezen tudjuk megítélni, hogy az épp elénk kerülő információ igaz vagy hamis. Felmérésünkből kiderült, hogy a cégvezetők 70 százalékának fenntartásai vannak az online adatok megbízhatóságával szemben.

Szintén fontos jelenség, hogy egyre többen, főleg a fiatalok elvárják a vállalatoktól, hogy tegyenek bizonyos társadalmi célokért és a közjóért. Megkérdőjelezik, hogy egy cégnek tényleg azért kell-e a léteznie, hogy minél több nyereséget termeljen a részvényeseinek, amikor olyan társadalmi kihívásokkal nézünk szembe, mint a tömeges urbanizáció, a gyors ütemben elöregedő népesség, a környezetszennyezés és a klímaváltozás.

Tehát nagyon összetett, hogy ne mondjam kaotikus világban élünk. Ezek a tényezők mind-mind rombolják a bizalmat. Mi a Fujitsunál úgy gondoljuk, hogy legfőbb ideje ezt a bizalmat újraépíteni.

Ezek szerint ahhoz, hogy a kihívásokat legyőzzék, a szervezeteknek újszerű módon kell megközelíteniük a bizalmat?

Korábban elsősorban az interperszonális kapcsolatokra épülő (Bizalom 1.0), illetve a kormányokba, bankokba és nagyvállalatokba, mint közvetítőkbe vetett bizalomról (Bizalom 2.0) beszélhettünk. Ezt egészíti ki a Bizalom 3.0, amely az elosztott digitális technológiákba vetett bizalom.

Olyan világ felé tartunk, ahol eszközök milliárdjai csatlakoznak majd az internethez, és a befolyásunkon kívül eső MI-algoritmusok lesznek a folyamatokba ágyazva. Az önvezető járműveknél például a különböző fedélzeti MI-rendszerek automatikusan együttműködve fognak meghozni helyettünk döntéseket.

Ezzel párhuzamosan a megbízható partnerek ökoszisztémája váltja ki a hagyományos monolit struktúrákat a digitális vállalatoknál. Az elosztott világban minden szervezet számára kihívást jelent majd a digitális bizalom szükséges szintjének fenntartása.

Milyen előnyökre számíthatnak azok a vállalatok, amelyeknek sikerül kiérdemelniük a bizalmat a digitális korban?

Kutatásaink azt mutatják, hogy a megbízhatóbbnak ítélt vállalatok sikeresebben tudják kiaknázni a digitális átalakulásban rejlő lehetőségeket. A vizsgálatok során olyan tényezőket vettünk figyelembe, mint az ökoszisztéma fejlődése, a csoportmunka, a munkavállalók önállóságra ösztönzése (empowerment), az ügyfelek személyes adatainak és adataik kezelésének tiszteletben tartása. Erős pozitív korrelációt találtunk e tényezők és a digitális átalakulás sikere között.
 
Egy másik trend a szervezetek tágabb értelemben vett céljaihoz kapcsolódik. A felmérésben megkérdezett vezetők 66%-a úgy nyilatkozott, hogy szervezetének már sikerült általános stratégiájába integrálnia az ENSZ fenntartható fejlődési célkitűzéseit. Megállapítottuk, hogy ezek a vállalatok sokkal több eredményt értek el a digitális technológiával, mint azok, akik még nem tették magukévá az ENSZ-céljait. Ebből egyértelműen az következik, hogy a tágabb értelemben vett célok felé törekvő vállalat nagyobb bizalmat élvez, és ezáltal kézzelfogható eredményeket érhet el.

Technológiai vállalatként hogyan állítja a Fujitsu K+F programját a nagyobb bizalomra épülő jövő szolgálatába?  

Jó példa erre MI-szemléletünk. A mesterséges intelligencia világa nyilvánvalóan nagyon gyors ütemben fejlődik, és sok valós előnyt hordoz. De milyen mértékben bízzunk meg az MI által „fekete dobozban” hozott döntésekben, amelyeknél nem tudjuk, hogy miért és hogyan jutott az adott következtetésre? Elképzelhető például, hogy részrehajló vagy hibás adatokat használt fel a döntéshozáshoz. Felmérésünkben a cégvezetők közel kétharmada azt mondta, hogy csak akkor bízik meg az mesterséges intelligencia által hozott döntésben, ha megismerheti annak indokait.

A fekete doboz felnyitására fejlesztettük ki két technológia, a „Deep Tensor” és a „Knowledge Graph” kombinálásával a világ első „Megmagyarázható MI” szemléletét. A Kyotói Egyetemmel közösen indított nagyszabású projektben ezekkel a technológiákkal próbáltuk kideríteni egy adott rákos megbetegedés valószínűsíthető okait a gyógyszeres terápia kiválasztásához. Az új módszerrel két hétről egy napra sikerült csökkenteni a diagnózis felállításához szükséges időt.


Másik áttörő megoldásunk a Digital Annealer. Ez a kvantumszámítástechnika által inspirált rendszer gyorsan képes megoldani a hagyományos számítógépekkel ésszerű időn belül kezelhetetlen, erősen komplex kombinatorikus optimalizálási problémákat – például a városi forgalom irányítása, a gyári munkafeladatok ütemezése vagy az új gyógyszerkutatások terén.

Ezek mellett fejlett biztonsági technológiákat és blokklánc-megoldásokat is biztosítunk a komplett elosztott ökoszisztémákba vetett bizalom kiépítéséhez és fenntartásához.

Úgy érezzük, hogy a Fujitsu emberközpontú innovációival az üzleti világ és a társadalom javát szolgálhatjuk – és segíthetünk újraépíteni a bizalmat a digitális korban.

 

Fujitsu Magyarország

 

Forrás: Fujitsu i-CIO elektronikus magazin

https://www.i-cio.com/innovation/human-centric-innovation/item/rebuilding-trust-in-the-digital-age

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr114892110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása