Fujitsu Hungary

Jönnek a robotok – az AI kilátásai 2018-ban

2018. március 27. - Fujitsu Hungary

Gondolatok az AI (mesterséges intelligencia) jövőjéről Dr. Joseph Reger-től, a Fujitsu technológiai vezérigazgató-helyettesétől

ke_p1_2.jpg

 A számítógéptudomány úttörője, Alan Turing 1950-ben ezt jósolta a mesterséges intelligencia jövőjéről: „A század végére a szavak használata és a tanult emberek véleménye annyira meg fog változni, hogy anélkül beszélhetünk majd a gépi gondolkodásról, hogy mások ezzel vitába szállnának”. 

 

Ma, közel hetven évvel később, bár a gépi gondolkodásról kevés szó esik, sok esetben már teljesen magától értetődőnek vesszük a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) használatát a gépekkel folytatott napi interakciók során. És ez még általánosabbá válik majd az előttünk álló években. Az eddigiekre tekintettel arra számítok, hogy az idei év fordulópont lesz a mesterséges intelligencia történetében. Az AI a mindennapi valóság részévé válik, és a vállalatok komoly előnyhöz jutnak az alkalmazásából.

ke_p2_2.jpg

 

Véleményem szerint így fejlődik tovább az iparág 2018-ban…

 

1.  Virtuális asszisztensek mindenütt

Többségünk már ma is gyakran kommunikál mesterséges intelligenciával, például amikor felhívja a bankját vagy a biztosítóját. A hívásokat nyilvánvalóan nem emberek, hanem chatbotok fogadják és továbbítják. Ez a jövőben egyre kevésbé lesz nyilvánvaló. Az AI szövegértése folyamatosan fejlődik (ami különösen hasznos, ha a hívó fél akcentussal beszél), és egyre természetesebbnek érezzük majd a gépekkel folytatott kommunikációt. Pár év múlva már észre sem fogjuk venni, ha bottal beszélünk. Ez jó hír azoknak az ügyfélszolgálati ügyintézőknek is, akiknek többé nem kell majd állandóan ugyanazokat az alapvető kérdéseket megválaszolniuk, és a több emberi kreativitást és empátiát igénylő, összetettebb problémák megoldására összpontosíthatnak.

2.  Mesterséges intelligencia a közegészségügyben

Bár az egészségügy általában óvatosan közelít az új technológiákhoz, az utóbbi években számos kórház állt át a papíralapúról digitális rendszerekre. Gyakran használják a mesterséges intelligenciát az újonnan digitalizált egészségügyi nyilvántartások ellenőrzésére, és a kórházi személyzet támogatására az életet veszélyeztető állapotok és viselkedésminták azonosítása és észlelése terén (például a madridi San Carlos Kórházban).  Az egészségügyi kiadások növekedése a legtöbb országban kihívást jelent, ezért valószínűleg egyre többen alkalmazzák majd az AI-t a diagnosztika gyorsítása és a megelőzés terén. Hiszen számos egészségügyi probléma olcsóbban orvosolható, ha korán felfedezik. A mesterséges intelligencia alkalmas például arra, hogy azonosítsa és megjelölje a röntgenfelvételeken a radiológusoknak alaposabb vizsgálatra javasolt rendellenességeket, vagy észlelje a rákos sejteket. 

3.  Legalább két, gyökeres változást hozó üzleti AI-modell jelenik meg a következő 12 hónapban

A digitalizálódás számos iparágat átalakított – néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy az Alibaba, napjaink legnagyobb értékű kiskereskedelmi cége, ne rendelkezzen raktárkészlettel, vagy az Airbnb, a világ legnagyobb szálláskiadója, ingatlanokkal. Várhatóan a mesterséges intelligencia is hasonló nagyságrendű változásokhoz vezet. Hamarosan az AI veheti át a házastársunk és/vagy barátnőnk szerepét a bevásárló körutak alkalmával, hogy tanácsot adjon a megvásárolandó kiegészítőkkel, vagy akár a teljes öltözködési stílusunkkal kapcsolatban.

4.  A nagyobb szervezetek hatvan százaléka meg fogja vizsgálni az AI használatának lehetőségét

Gyakorlatilag nincs olyan nagyvállalat a világon, amely számára ne lenne hasznos a mesterséges intelligencia valamilyen formája. Idén az élő implementációk számának jelentős növekedésére számítok. Véleményem szerint az európai régió nagyvállalatainak mintegy 60%-a eljut majd az elméleti fázisból a tényleges koncepciótesztelésig (proof of concept). A megvalósítás szakaszába lépve azonban mindannyian észlelni fogják a megfelelő szakértelemmel rendelkező munkaerő hiányát.

5.  2018-ban pozitív lesz a mesterséges intelligencia nettó munkaerőpiaci hatása

Az idén az AI-alapú munkakörök teljes új piacának megjelenése várható. Kezdetben csak a mesterséges intelligenciában jártas munkatársak iránti keresletet fogjuk érzékelni – de utána tömegesen megjelennek majd a kevésbé technikai jellegű munkakörök is. Szükség lesz majd például a felhasználói élményt szakértő módon ismerő dolgozókra, vagy olyan ügyfélközpontú szövegírókra, akik képesek profi módon megalkotni a chatbotok kommunikációs szövegkönyveit. Ahogy a mesterséges intelligencia egyre mélyebben behatol a munkahelyi környezet struktúrájába, sikeres használata nagyban múlik majd azon, mennyire bíznak meg az emberek az AI-rendszerek által nekik adott javaslatokban. Ez pedig ismét új munkaköröket hoz majd létre az AI-rendszerek és a velük interakcióba lépő felhasználók találkozási pontjain.

2018 után (vagy talán két év múlva) még komolyabb változásokra számíthatunk a környezetben. Ekkorra az AI-rendszerek egyre több hagyományos feladatot fognak automatizálni. Ez a trend 2020-ra erősödő kihívás elé állítja a munkaerőpiacot.

6.  Az összeszerelő sorok dolgozóinak egyre gyakrabban lesznek robotkollégáik

A robotok eddig többnyire a gyártósorok rácsokkal lezárt részein dolgoztak. Az intelligens, önálló robotok azonban már látnak, tapintanak, és az unalmas rutinfeladatokon túl is képesek az összeszerelési munka számos fázisában biztonságosan együttműködni az emberekkel. A németországi Augsburgban működő gyárunkban például a Kuka robotikai vállalattal közösen kifejlesztettünk egy olyan intelligens robotot, amely észleli az emberek közelségét, és ügyel rá, hogy a robotkar hirtelen, váratlan mozdulatával ne veszélyeztesse a biztonságukat. A jövőben egyre gyakrabban találkozunk majd ilyen ember-robot interakciókkal az emberek által vezérelt és monitorozott folyamatoknál. Ez az első lépés annak a hibrid környezetnek a kialakításában, ahol az emberek és a robotok szoros együttműködésben végzik munkájukat.

7.  Bizonyos mértékig a gyártás minden területén használni fogják a mesterséges intelligenciát 2018 végére

Úgy gondolom, hogy minden nagyobb gyártócég használni fogja a mesterséges intelligenciát, legalább az értéklánc bizonyos szakaszában – akár a logisztikában, akár a konkrét gyártás, vagy a karbantartás terén. A gyártótevékenységben a teljesítmény a legfontosabb, ezért az AI-t valószínűleg egyre gyakrabban alkalmazzák majd a folyamatszabályozás szintjén, ahol a gépi tanulás elősegíti a folyamatok jobb szabályozását, és ezen keresztül a termelés növelését. A gyártóvállalatok üzemi szinten is megkezdik majd az AI használatát – a gyártás optimalizálására és a váratlan eseményekhez (pl. késedelmes szállítás, váratlan üzemkiesés) igazodó folyamatos újratervezés támogatására. A gépi tanulás a megelőző karbantartás terén is hasznos lehet – így a rendszerek még meghibásodás előtt cserélhetők, és a leállások is szabályozhatók, ami jelentős költséget takarít meg, és javítja a rendelkezésre állást.

Fujitsu Magyarország

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr5613784048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Géza Szalai FB 2018.05.23. 13:56:48

Ez mind szép és jó, de mi a helyzet a sok leszakadóval, akik nemhogy a robotkollégákkal nem dolgozhatnak együtt, de még a robotok által kitúrt, alulképzett tömegeket is megkapják maguk mellé?
süti beállítások módosítása