Fujitsu Hungary

Miért kell a gépkocsigyártásnak újragondolnia saját jövőjét?

2020. november 27. - Fujitsu Hungary

Main visual : Why the Automotive Industry Must Define Its Future Self

Emlékeznek még arra az időre, amikor akkor néztük meg a kedvenc műsorunkat, amikor adták a tévében, kizárólag szállodákban szálltuk meg nyaralás közben, és fizikai áruházakban vásároltunk meg mindent, amire szükségünk volt? Az elmúlt két évtizedben számos hagyományos iparágat gyökerestül felforgattak azok a gyorsan reagáló, új digitális szereplők (pl. az Amazon, a Netflix, az Airbnb), amelyek egyszerűen félresöpörték a régi játékosokat – köztük több olyan blue chip céget, amely piacvezető pozíciója korábban megingathatatlannak látszott. Ennek nyomán az emberek viselkedése is alapjaiban megváltozott.

E változások közös jellemzője, hogy mindegyik a fogyasztói élményt állítja az üzleti terv középpontjába. A vállalatok olyan igényekre reagálnak, amelyek létezéséről korábban fogalmunk sem volt. Ebből a kiindulópontból innovatív, új szemléletek és üzleti modellek jönnek létre. Egy olyan hagyományos szektor van még, ahol az átalakulás még várat magára – a gépkocsigyártás. De hamarosan ide is elér a változás szele.

A változás mozgatórugói

A gépkocsi, mint fő státuszszimbólum szerepe lassan meginogni látszik. Az ezredforduló szülöttei és a Z-generációsok, azaz a legifjabb gépkocsivásárlók, sokkal kevésbé vágynak arra, hogy saját autójuk legyen, mint elődeik. A saját tulajdonú gépkocsi – amely nemzedékeken keresztül a szabadságot jelentette – most egyenesen hátráltató tényező. A városi övezetekben a 40 év alatti népességet nem is nagyon érdekli, milyen kocsija van – az már annál inkább, hogyan juthat el a lehető leggyorsabban, leggazdaságosabban és legkényelmesebben úti céljához. Ha mégis autót vesznek, akkor e generációk tagjai fenntarthatóbb, környezetbarátabb modelleket keresnek – a Z-generáció elutasítja a fosszilis energiahordozókat és máris a legnagyobb arányban képviselteti magát az elektromos autók tulajdonosai között.

A változás másik fontos tényezője az a példátlan csatlakozási lehetőség, amelynek előnyeit mindannyian élvezzük. Rengeteg ember, eszköz és „dolog” gyűjti és osztja meg folyamatosan adatok terabájtjait az 5G hálózaton keresztül. Az adatok feldolgozására és elemzésére való képességünk számos izgalmas, új, személyre szabott szolgáltatás megszületéséhez vezetett. A nagy mennyiségű adat elérhetősége miatt egyre jobban elmosódik a határ a hagyományos iparágak között. Gondoljunk csak arra, hogy a pénzügyi szolgáltatások nyújtása évszázadokon keresztül a bankok kiváltsága volt. Ma viszont a pénzügyi szolgáltatásokat nagy százalékban veszik igénybe kiskereskedelmi vállalatoktól, távközlési szolgáltatóktól és más vállalatoktól. A „folyamatos elérhetőségről” szóló életmódunk azzal jár, hogy ugyanilyen azonnali kiszolgálást várunk a mobilalkalmazásoktól is életünk minden területén.

Ezek a trendek a szolgáltatásként nyújtott mobilitás (Mobility as a Service, MaaS) koncepciójában konvergálódnak. Ez a koncepció lényegében egyetlen felületet biztosít az utazók és az ingázók számára a tömegközlekedéssel és taxiszolgálattal megtett út megtervezésére és kifizetésére, megvalósítva ezzel az igény szerinti közlekedést. Hamarosan az önvezető autók is csatlakoznak a rendszerhez. De míg ez a trend nagyobb kényelmet és költségmegtakarítást biztosít a fogyasztóknak, óhatatlanul a tömegcikk szintjére degradálja a járműveket. Ez pedig azt jelenti, hogy a jelenleg nagy keresletnek örvendő márkás alkatrészek (pl. gumiabroncsok vagy fékek) egyre kevésbé lesznek relevánsak.

Gyorsuló változás 2020-ban

A gépkocsigyártók megpróbálnak reagálni ezekre a trendekre: tervezik az átállást egy szolgáltatásközpontúbb üzleti modellre, és felkészülnek a MaaS koncepció térhódítására. Maga az iparág korábban 2028 környékére várta az inflexiós pontot – amikorra a gépkocsigyártók a bevételszerzési célú adatgyűjtés, a mobilitás és az „utolsó kilométerre” összepontosító szállítás megvalósításával diverzifikálják árbevételi forrásaikat. Aztán kitört koronavírus-világjárvány, és minden megváltozott.

Most, 2020 második felében, a legtöbb gépkocsigyártó küzd a gyárak és a márkakereskedők bezárásának problémájával, a túlkészletezéssel, és erősen tart attól, hogy a jövőben újabb bezárások és újranyitások követik majd egymást. Ráadásul a termékek iránti kereslet is szinte egyik napról a másikra megváltozott. A vállalatok megtanulták kezelni a távoli munkaerőt. Ez sok esetben azzal járt, hogy megszűnt a napi bejárás (a gépkocsitulajdon elsődleges mozgatórugója), és egyben sok állásidőre küldött vagy munkanélkülivé vált magánszemély nehezen tudja fenntartani gépkocsiját – és végképp nem tervezi új autó vásárlását.

Ezekben a nyugtalanító időkben érthető, hogy sok gyártócég a legrosszabbra készül, és próbálja passzívan átvészelni a vihart. A szűkösebb cashflow és a bizonytalan ellátási láncok időszakában csábító, hogy az ember csak a költségcsökkentésre koncentráljon, és próbálja mérsékelni a veszteséget, amíg vissza nem tér az élet a normális kerékvágásba. Ám a szomorú igazság sajnos az, hogy a koronavírus visszafordíthatatlan változásokat indított el a gépkocsigyártásban. Ahelyett, hogy késleltette volna az elkerülhetetlen átállást a járművek helyett a mobilitásra épülő jövőre, valójában felgyorsította a változást. A kereszteződés, ahol a gépkocsimárkáknak el kell dönteniük, hogy a szolgáltatást vagy a gyártótevékenységet állítják a középpontba, közelebb van, mint gondolnánk.

Gépkocsigyártás 2.0

A mostani nem a reflexszerű reagálásnak, hanem annak az ideje, hogy hozzáfogjunk a Gépkocsigyártás 2.0 megvalósításához. A dolgozók munkabiztonságának és az ügyfelek egészségének biztosítása után a gépkocsigyártók a rövid távú igényeket kielégítő, kiegyensúlyozottabb és okosabb döntések felé mozdulhatnak el, és lerakhatják a közép- és hosszabb távú célok megvalósításának alapjait. A leggyorsabban kiaknázható lehetőség a digitalizáció mélyebb beépítése a gyártási folyamatokba a termelés optimalizálásához. De minden döntést jövőbeni önmaguk kontextusában kell meghozni. Például az új nagyvállalati ERP-rendszert bevezető gyártócégnek feltétlenül végig kell gondolnia, hogyan illeszkedik az új rendszer a cég jövőbeni működésébe.

A következő kiemelt feladat az lesz, hogyan lehet az adatokat bevételszerzésre felhasználva gyorsítani az új árbevételi források diverzifikálását. Jó hír, hogy a gépkocsigyártás már ma is egyik leginkább adatvezérelt iparág. Gondoljunk csak a digitalizált gyárakra, vagy a gépkocsik vezetői és utasai számára egyre inkább internetalapú élményre. Mindez az önvezető és a hagyományos gépkocsikkal is megvalósítható. A gyártóvállalatok számára a kihívás arról szól, hogy vevőket találjanak az adataikra – a gépjárműforgalom mintázata iránt érdeklődő helyi önkormányzatoktól kezdve az autóvezetési trendekben rejlő lehetőségeket kiaknázni kívánó hirdetőkig. A jövőben a gyártóknak meg kell tervezniük, milyen szerepkört szeretnének betölteni a jövő MaaS-forgatókönyveiben, és milyen élményt szeretnének nyújtani vásárlóiknak.

Az ügyfélélmény meghatározása egyáltalán nem könnyű feladat. Érdemes egy üres lapra felvázolva végiggondolni, mi lehet a lehető legjobb megoldás a vásárló számára. A digitális úttörők példáját követve, a gépkocsigyártóknak is félre kell tenniük szentimentalizmusukat a múlt iránt, amikor újragondolják a jövőt. A gépkocsi aranykora véget ért – de az emberek ezután is akarnak majd közlekedni. A gyártóvállalatoknak most kell végrehajtaniuk azt az innovációt, amellyel biztosíthatják maguknak jövőbeni helyüket a piacon. Ha rendelkeznek a jövőképpel, már csak el kell indulniuk a megvalósításához vezető úton.

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr10016304424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása