Fujitsu Hungary

Hogyan tud megfelelni az MI a vele szemben támasztott elvárásoknak?

2020. október 15. - Fujitsu Hungary

Main visual : How AI can live up to expectations: part 2

Szerző: Yves de Beauregard, Fujitsu

Mindannyian megtapasztaltuk már, mennyire lehangoló, ha túl magasra tesszük az lécet. Persze az ellenkezője is igaz: életem legemlékezetesebb film-, koncert- és buliélményei épp azok voltak, amelyekkel kapcsolatban reális elvárásaim voltak.

Előző blogomban azt jártam körül, hogyan lehet úgy elindítani egy MI-projektet, hogy beváltsa a hozzá fűzött reményeket. Kiindulópontként megnéztük, hogyan gondoskodhatunk arról, hogy a projekt mindenki számára értékes dologra összpontosítson.

Megtérülés: hogyan érjük el, hogy az MI gyorsabban megtérüljön?

Az még csak az első lépés, hogy meg kell indokolnunk, milyen várható értékre számítunk. A döntéshozás szempontjából az is ugyanennyire fontos, mennyi ideig tart eljutni az értékteremtő működésig. Az MI bevezetésére készülő szervezetek semmiképpen nem szeretnének leragadni a próbaüzemek végtelen sorozatánál, hiszen ez idő- és költségigényes, sőt a vezetőség figyelmét is lefoglalja. Szerencsére öt sebességfokozat is rendelkezésre áll a változások ütemének gyorsításához:

  1. Az első fokozat a megoldásorientált szemlélet, amely az újdonság helyett a megbízható eredményeket állítja a középpontba. Ennél a fokozatnál az általános, vállalatspecifikus MI-platformok helyett előre betanított modellekkel dolgozó, vertikális piacokhoz készült, „kulcsrakész” megoldásokat használnak.
  2. A második sebességfokozatnál a bevált folyamatközpontú szemlélet dominál, amely jól használható az ötletalkotásra és az innovatív megoldások megtervezésére, kiépítésére, bevezetésére és kezelésére. A bevált gyakorlat követése jelentős időt takarít meg, csakúgy mint a „co-creation” módszertanok, amelyek elismerik az adott területen az ügyfelek szakértelmét, az ő üzleti működésüket állítják a figyelem középpontjába, gondoskodnak a piaci relevanciáról, támogatják a gyors ütemű skálázást, és más piacokból is képesek előnyhöz jutni.
  3. A harmadik fokozatnál a partner szempontjából azt is meg kell vizsgálni, hogy az MI-megoldásokat, -eszközöket, -tudást és -technikákat megosztják-e globálisan az „állandó fejlődés” folyamatában, amely lehetővé teszi a technológiai és műszaki know-how gyorsabb bevezetését és integrálását az üzleti kihívások legyőzése és a pozitív eredmények elérése érdekében.
  4. A negyedik fokozatnál az MI-megoldást megbízhatóbban, gyorsabban és mélyebben kell integrálni a meglévő környezetbe. A tágabb értelemben vett üzleti környezetbe való integráció nélkül az MI soha nem fogja beteljesíteni maradéktalanul a benne rejlő lehetőségeket. A Fujitsu megbízásából a Forrester Consulting által végzett vizsgálat1 megállapította, hogy az integráció a cégvezetők előtt álló legsürgetőbb MI-probléma lesz a következő 12 hónapban.
  5. Az ötödik fokozat eléréséhez az MI-t még hatásosabbá és intelligensebbé kell tenni, növelve a sebességet és a komplexitást. Ehhez speciális rendeltetésű hardverek üzembe állítására lehet szükség. Az is előfordulhat, hogy megbízható hozzáférést kell nyújtani a gyakorlatban már bevethető, és az MI teljesítményét még magasabb szintre emelő konvergens technológiákhoz. Ilyen lehet például a komplex ökoszisztéma tranzakcióit és algoritmusait automatizáló, és ezen keresztül teljes üzleti folyamatokat optimalizáló osztott főkönyvi technológia.

Bizalom: hogyan tegyük megmagyarázhatóvá az MI-t?

Amikor a Forrester Consulting globális döntéshozókat kérdezett, a többség egyetértett abban, hogy sürgető igény az etikus (vagy „megbízható”) mesterséges intelligencia  megteremtése. A felmérésben részt vevő vezetők 83%-a úgy gondolja, hogy fontos vagy kritikus feladat az etikus, érthető és a jogszabályoknak megfelelő rendszerek létrehozása. Hasonló arányban (81%) tartják fontosnak az átlátható, megmagyarázható és bizonyítható MI-modellek használatát. Valamivel kevesebb mint háromnegyedük (73%) ismerte fel, hogy elfogultság szempontjából is meg kell vizsgálni az adatokat, a modelleket és az algoritmusok emberek általi használatát.

Az MI körüli kérdőjeleket tovább gyarapítja az úgynevezett „fekete doboz” modell. Az adatok bemennek az egyik oldalon, a döntés kijön a másikon, de a rendszer nem tudja megmagyarázni a döntés megszületésének folyamatát. Hogyan lehet megbízni a mesterséges intelligenciában, ha nem tudjuk megmagyarázni, mi alapján hozza meg a döntéseit?

Az egészségügy és a pénzügyi szolgáltatások területén elengedhetetlen alapos vizsgálatnak alávetni az MI döntéseit. A mesterséges intelligencia ma már képes felismerni a daganatot egy CT-felvételen. Ám a gép gondolkodási folyamatának ismerete és az MI betanításának „megfelelőségébe” vetett meggyőződés nélkül nehezen elképzelhető, hogy egy orvos megbízzon a diagnózisban, vagy vállalja a következményeket egy esetleges hibáért.

Nagyon sok munka folyik jelenleg is a fenti aggályok eloszlatására, és egyre több olyan vizsgálat születik, amely megmagyarázhatóvá kívánja tenni az MI döntéshozási folyamatát. Ismert konferenciákon (pl. NeurIPS és ICML) is több előadás foglalkozik a „megmagyarázható MI” (angol rövidítéssel XAI) témájával.

A technológiai magyarázat az érem egyik oldala. Ám ez – a megfelelő etikai alapelvek nélkül – nem fog bizalmat ébreszteni az MI iránt az emberekben. Ezen a területen is jelentős a fejlődés, és a legnagyobb szállítók már elköteleződtek az olyan magas szintű etikai keretrendszerek mellett, mint az AI4People kezdeményezés, amely Európa első globális fóruma a mesterséges intelligencia társadalmi hatásairól. Az AI4People megpróbálja összehozni egymással az új MI-alkalmazások fejlesztését befolyásoló főbb szereplőket, köztük az Európai Bizottságot, az Európai Parlamentet, a civil szervezeteket, az iparágat és a médiát.

Hogyan hajtsunk végre MI-projektet szakemberek hiányában

A készségek elérhetősége, a költségek és a munkatársak megtartása a vezetőség legfontosabb állandó aggodalmai, amelyek az MI világában még hangsúlyosabban jelentkeznek. Fennáll a veszély, hogy a vállalatok olyan megoldást választanak, amely nem elégíti ki valódi szükségleteiket – és csak tovább erősíti az MI-vel szembeni kiábrándultság érzését. A készre szabott MI-megoldások használata elkerülhetetlenül csalódáshoz vezet, amikor kiderül, hogy a megoldás nem – vagy nem megfelelően – igazítható az adott feladathoz. A szakemberhiányra tekintettel az ellentétes út, a nulláról való építkezés, szintén nem tűnik járhatónak.

A Forrester új vizsgálata szerint az MI lehetőségeinek kiaknázáshoz alapvető változtatásokra, hosszú távú gondolkodásra, elkötelezettségre és kifinomult digitális technológiára van szükség. A vizsgálatból az is kiderült, hogy az ügyfelek többsége már tisztában van vele, hogy jelenleg nem rendelkezik a szükséges készségekkel, és nem is valószínű, hogy megfelelő munkatársakat fog tudni toborozni, tehát külső forrásból kell pótolnia a hiányzó szaktudást. Tíz válaszadóból 6 szívesen dolgozna a piacon már régóta működő cégekkel és startupokkal, hogy egyszerre élvezhesse a tapasztalat és az innováció előnyeit. A vizsgálat megállapította, hogy a vezetők átfogó támogatást szeretnének igénybe venni az iparág legjobb, MI-bevezetésekben jártas szolgáltatóitól és megoldásszállítóitól. A Forrester olyan partner választását javasolja, amely a technológia megvalósításán túl az üzleti eredmények eléréséhez is segítséget tud nyújtani a vállalatnak.

Összességében véve két olyan alapvető probléma van, amely képes aláásni az MI-projektek sikerét: az egyik az informatikai szakemberek, a másik pedig a bizalom hiánya. Meggyőződésem, hogy ha legalább a bizalom kérdését nem sikerül megfelelően rendezni, az MI-projekt valószínűleg kudarcra van ítélve. A szükséges készségek azonban – megfelelően felkészült MI-szakemberek formájában – külső forrásból igénybe vehetők.

Önök mit gondolnak erről? Felmerült már a bizalmi probléma MI-projektjeiknél? Vagy maguk is szkeptikusan vélekednek arról, hogy tud-e az MI bármilyen érdemi hasznot hajtani vállalatuk számára? Vagy talán már elfogadták a mesterséges intelligenciát, csak a hatósági szigor tartja vissza Önöket az alkalmazásától? Más tapasztalataik vannak? Szívesen hallanánk olyan projektektől, amelyek jobb eredményeket hoztak a vártnál, hogy közösen azonosíthassuk ennek okait. Akárhogy is, szívesen venném, ha megkeresnének, hogy elbeszélgethessünk arról, milyen irányba tart a mesterséges intelligencia!

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr9116239876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása