Fujitsu Hungary

2023-ban is megbízhatunk a felhőinfrastruktúrában?

2023. február 08. - Fujitsu Hungary

What is Cloud Infrastructure and How Does it Work? | Parallels RASChristian Leutner, alelnök, a Fujitsu európai platformüzletágának vezetője

Mik voltak a 2022-as esztendő legfőbb kérdései, és mit vetítenek előre 2023-ra nézve? Christian Leutner, alelnök, a Fujitsu európai platformüzletágának vezetője, a 2022-ben különösen égető geopolitikai kihívásokat veszi górcső alá, megvizsgálva jelentőségüket az IT-stratégiáért felelős felsővezetők és a döntéshozók számára.

Napjainkban a „cloud-first” stratégia az elfogadott norma, aminek okai annyira közismertek, hogy itt nem is érdemes megismételni őket. Az is egészen nyilvánvaló, hogy a nyilvános felhő nem az egyetlen üdvözítő megoldás minden problémára.

Ha az lenne, akkor nem létezne privát felhő, és nem növekedne ilyen gyors ütemben a hibridfelhő-környezetek száma. A 2021-ben 85 milliárd dollárra becsült hibridfelhő-piac értéke a Statista szerint 2027-ben eléri a 262 milliárd dollárt. Ez rendkívül egészséges, 20% feletti éves átlagos növekedési ütemnek felel meg.

Az, hogy miért érdemes az adatokat és az alkalmazásokat a közelben tartani, 2022-ben vált igazán egyértelművé. Kiderült, hogy azok az infrastruktúraszolgáltatások, amelyek elérhetőségét évtizedeken át elkényelmesedve magától értetődőnek vettük (pl. az energia, a távközlés és a közlekedés), ki vannak téve a működési zavarok, sőt akár a szabotázs kockázatának.

Vegyük például az energiát. Az adatközpontok sok áramot fogyasztanak, és az elmúlt hónapokban kiemelt figyelmet kaptak az energiaellátás zavarai. A geopolitikai események ellehetetlenítették az orosz gázt Európa jelentős részére szállító Északi Áramlat gázvezeték működését.

A közlekedés esetében érdemes felidézni, mekkora szűk keresztmetszetet okozott nemrég a Szuezi-csatornában történt kisebb szállítási baleset. A Deutsche Bahnnál pedig a vasúti forgalomirányító infrastruktúra sérült meg, amikor két optikai kábelt szándékosan elvágtak (amint ezt a német közlekedési miniszter Volker Wissing is megerősítette), ami tömeges járattörlésekhez és egyéb zavarokhoz vezetett.

Ha az infrastruktúra ennyire fontos elemei is megsérülhetnek, vajon mennyire van biztonságban az internet gerincét képező 1,3 millió kilométeres tenger alatti adatkábel-hálózat? Ezen bonyolódik a világ adatforgalmának 95%-a, miközben az EU és az USA között továbbított adatok mennyisége kétévente megduplázódik.

 

2023 a rezilienciaauditok éve

Sokan felismerték a fenti kockázatok mértékét. A szervezetek már rezilienciaauditok formájában rutinszerűen elvégzik kritikus infrastruktúrájuk kockázatelemzését. És nagyon jól teszik, hiszen többé nem lehet 100%-ban megbízni a valahol messze működő adatközpontban és a létesítményt a felhasználókkal összekötő infrastruktúrában. Mi történik, ha az infrastruktúra megsérül, vagy akár megsemmisül?

Egyre élesebben hallhatók az ezzel kapcsolatos figyelmeztetések. Októberben Tim Höttges, a Deutsche Telekom vezérigazgatója bejelentette, hogy a szolgáltató hálózati eszközei biztonságának megerősítésére készül. Decemberben pedig a szövetségi alkotmányvédelmi hivatal (BfV) felszólította a német vállalatokat, hogy figyeljenek oda jobban a szabotázscselekményekre. A nagy tanácsadó cégek, például a PwC, külön csapatokat állítottak fel a témára szakosodott tanácsadókból.

Egy kockázati szakemberek körében készített, 2022-es felmérés szerint szinte mindenki (96%) egyetért abban, hogy a reziliens működést kiemelt prioritásként kellene kezelnie a szervezetüknek, ugyanakkor a megkérdezettek kevesebb mint fele (46%) értékeli „magas vagy nagyon magas szintűnek” saját szervezete ellenálló képességét. Az egyetértés egyáltalán nem meglepő, hiszen a szabályozóhatóságok is kiemelten kezelik ezt a témát. Az Egyesült Királyságban például a kormány 2022 áprilisában konzultációs programot indított a kiberbiztonság tágabb témakörében, amelynek során komoly aggályokat fogalmazott meg a kritikus infrastruktúra rezilienciájával kapcsolatban. Az uniós, az ausztrál és az USA-beli szabályozóhatóságok is hasonló utat követnek.

 Jelenleg több ügyféllel is tárgyalunk a hibrid infrastruktúra kialakításáról, és úgy látjuk, minél előbb beépítik a stratégiai szempontokat az infrastruktúrába az üzleti ellenálló képesség fenntartásához, annál alacsonyabbak lesznek a költségek. Ebben valójában nincs semmi újdonság, de a korábbi „cloud first” szemlélethez képest érdekes, hogy közép- és hosszú távon így gyakran jóval alacsonyabbak lesznek a felhőszolgáltatások költségei. Különösen a használatalapú történő fizetést támogató (pay-per-use) új modellekkel. Az ügyfelek néha „el akarnak távolodni a felhőtől”. Ennek fényében a Fujitsu és a hozzá hasonló cégek feladata, hogy foglalkozzanak a digitális reziliencia kérdéskörével, és saját megoldásaikkal tartsák fenn ügyfeleik üzleti ellenálló képességét.

A hibrid infrastruktúrák garantálják a reziliencát, és a folyamatos működőképesség megteremtésének legalapvetőbb tényezői közé tartoznak.

 

Gyakorlati részletek

 A sérülékeny pontok azonosítása kihívást jelentő, de nem lehetetlen feladat. Kiindulópontként meg kell határozni, hol futnak a jelenlegi feladatok, és hogy megfelelően optimalizált-e az aktuális környezet. Ehhez automatikus eszközök állnak rendelkezésre. A Fujitsu kínálatában megtalálható például az MI-vezérelt SAP BestPlace feladatértékelő eszköz, amelyet az ügyfelek a használatalapú uSCALE fizetési modell keretében vehetnek igénybe, nem terhelve a tőkeköltségvetést.

Amellett, hogy a rezilienciaaudit szempontjából előnyös, a rossz helyen futó feladatok azonosítása költségcsökkentési lehetőséget is kínál például a felesleges nagy sávszélességű adatkapcsolatok kiiktatásával. Az IDC elemzőcég nemrégiben végzett kutatása szerint a vizsgált feladatok mindössze 2%-a volt ideálisan végrehajtható a tisztán nyilvános felhőkörnyezetben. A maradék 98% esetében többféle lehetőség is elérhető – a hosting, a helyszíni telepítésű környezet vagy a privát felhő. Egyértelműnek látszik, hogy e lehetőségek kombinációja – a hibrid felhő – lesz a jövő optimális működési modellje.

 

Az ügyfélélmény tökéletesítése és a hosszú távú nyereségesség elérése mesterséges intelligenciával?  Igen, akár már 2023-ban

Mindehhez természetesen meggyőző üzleti tervre van szükség. Egy stagnáló vagy hanyatló gazdaságban a vállalkozásoknak keményebben kell dolgozniuk, hogy elégedetté tegyék ügyfeleiket és megtartsák őket. És ez az erőfeszítésük meg is térül: a Bain & Company tanácsadói szerint a tökéletes ügyfélélményt szem előtt tartó szállítók 4-8%-kal gyorsabban növelik bevételeiket a piaci átlagnál.

Ebből eredően az ügyfélélmény 2023-ban ismét kritikus üzleti tényező lesz. Véleményünk szerint a mesterséges intelligencia felhasználása az ügyfélélmény javítására kulcsszerepet fog játszani a hosszú távon nyereséges működésben.

Tavaly november 30-án, a ChatGPT nyilvános elindításával a világ ráébredt arra, milyen rendkívüli lehetőségeket rejt a mesterséges intelligencia az ember-gép interakciók átalakításában. A ChatGPT teljesen átírta a játékszabályokat, és ez a dátum valószínűleg a technológiai fejlődés új korszakának kezdeteként vonul majd be a történelembe. 

Az üzleti stratégiaalkotásért felelős vezetők most próbálják meg felmérni, hogyan változtatja meg modelljeiket a ChatGPT. Azok a vállalkozások, amelyek működése a – gyakran az MI-vel támogatott – adathasznosításon alapul, teljesen újszerű módon lesznek képesek kiszolgálni és megtartani ügyfeleiket. Azok a márkák, amelyek a mesterséges intelligenciát innovatív módon alkalmazva különböztetik meg magukat a piacon és elégítik ki az ügyfelek igényeit, képesek lesznek arra, hogy (még a tömegcikkek piacán is) ne az ár alapján versenyezzenek.

Őszintén hiszünk ezeknek az üzleti lehetőségeknek a realitásában. A mesterséges intelligenciát „tesztvezetési” környezetbe integrálva segítünk ügyfeleinknek megoldani a teszthardver beszerzésének problémáját. A Fujitsu „AI Test Drive” megoldásának használata ingyenes. A megoldás a számítási teljesítmény és a hálózati kapacitás mellett tanácsadást is tartalmaz a nyílt forráskódú eszközök használatáról. Ennek keretében lépésről lépésre végigvezetjük az MI iránt érdeklődő üzleti felhasználókat az üzleti tervük életképességének ellenőrzését szolgáló folyamaton. Egyszerűbben fogalmazva: a megoldás az MI lehetőségeit bevetve segíti a vállalatokat az általuk kínált ügyfélélmény továbbfejlesztésében.

 

Bővebben az MI-tesztvezetési lehetőségről: www.fujitsu.com/global/ai-test-drive.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr9718044350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása