Fujitsu Hungary

A munkahelyi produktivitás kulcsa a munkavállalói élmény

2022. május 20. - Fujitsu Hungary

fujitsublog.jpg

A világban jelentős változás zajlik. Átalakul az emberek életstílusa, és a vállalati működésnek is igazodnia kell ehhez.

Meghatározóvá vált a hibrid munkavégzés. Ahogy egyre több ember kezd el rugalmasan dolgozni, a digitális technológia is mind fontosabb szerepet játszik a vállalati működésben, együttműködésben és az ügyfelek kiszolgálásában. Ahhoz azonban, hogy ez az új modell sikeresen működhessen, előtérbe kell helyezni a munkavállalói élményt.

A többé már nem a HR-csapatok vagy egyes részlegek kizárólagos hatáskörébe tartozó munkavállalói élmény megteremtéséhez együttműködő szemléletre van szükség az üzleti vezetők és az informatikai vezérigazgató-helyettes (CIO) részéről. Ez volt a digitális átalakulásról készített 2021-es globális vizsgálatunk jelentésének egyik alapvető megállapítása. A kutatásból az is kiderült, hogy a pénzügyi vezetők 64%-a és a kiskereskedelmi vezetők 58%-a számít arra, hogy beosztottai a továbbiakban is munkaidejük több mint 40%-ában távolról fogják végezni munkájukat.

Egy olyan gazdaságban, amelynek gyorsan kell alkalmazkodnia a hirtelen változásokhoz, hogyan tudjuk a munkavállalói élményt az új trendhez igazítani?

Blogbejegyzésemben foglalkozom a napjaink vállalati előtt álló kihívásokkal, és négy módszert ismertetek, amelyek segítségével a szervezetek minden szempontból támogatni tudják a pozitív munkavállalói élményt.

Emberközpontú szemlélet

Azt már korábban is feltételeztük, hogy az elkötelezettebb munkavállalók elégedettebbek és produktívabbak. A változó munkavégzési minták és elvárások nyomán azonban a munkavállalói élmény fogalma is kitágul.

Az emberközpontú szemléletnek nem csupán a digitális átalakulásra, hanem a munkavégzés minden aspektusára ki kell terjednie, a szociális és kulturális értékektől kezdve a fizikai környezetekig.

A továbbiakban elengedhetetlen, hogy az üzleti vezetők felhasználói nézőpontból figyeljenek oda a munkavállalók véleményére. Ezen túlmenően a munkavállalói élményt mérni is kell, és nem elég feltételezni, hogy a dolgozók rendelkezésére bocsátott eszközök jól működnek.

A változó elvárások által okozott kihívások

A technológiai forradalom és a munkavégzési minták változása nyomán egyre több munkavállalóra igaz, hogy többet vár el a munkaadójától.

Ráadásul a munkaerőpiacra most belépő fiatalabb generációnak mások az elvárásai a munkaadóval szemben, mint az előzőeknek. Nagyra értékelik a vállalkozó szellemet, és nagyobb szabadságot követelnek a munkavégzés helyét és idejét illetően.

Ez a változás a szervezetek előtt álló egyik legnagyobb kihívás is egyben. Megnehezíti a kielégítő munkavállalói élmény nyújtását, hiszen ami jó az egyik személynek, nem lesz feltétlenül optimális egy másik számára.

Felmerül a kérdés: hogyan tudják a szervezetek biztosítani minden munkavállaló számára a sikeres munkavégzéshez szükséges erőforrásokat úgy, hogy közben az üzleti növekedést is elősegítsék.

Másrészt, az óriási szakemberhiány közepette a tehetséges munkavállalók szabadon eldönthetik, hol szeretnének dolgozni, és a szervezetek által kínált munkavállalói élmény értékelése a döntési folyamat fontos része.

Napjaink munkavállalói rugalmasan szeretnének dolgozni, úgy, hogy ez egyéb szükségleteiknek és érdeklődési körüknek is megfeleljen.

Ha egy vállalat nem rendelkezik pozitív munkavállalói élményt biztosító szabályokkal, nem lesz képes megszerezni és megtartani a megfelelő készségeket a szervezeten belül, és ennek az üzleti eredmények látják kárát.

A kihívások legyőzésének négy módja

A pozitív munkavállalói élmény nyújtásához négy oldalról közelíthetünk.

  1. A digitális élmény

A vállalatoknak figyelembe kell venniük, milyen élményt nyújtanak a munkavállalóiknak a feladatvégzéshez általuk használt eszközök, termékek és szolgáltatások. A digitálisan fejlett társadalomban az emberek többsége már megtapasztalta, mennyire zökkenőmentesen használhatók az okostelefonok a mindennapi életben. Ma már ehhez hasonló, fogyasztóközpontú élményt várnak el a munkahelyi eszközöktől és szolgáltatásokról is. A digitális eszközök megfelelő használatával a vállalatok elérhetővé tehetik ezt. Nemrég beszélgettem például ügyfelekkel a Microsoft Viva munkavállalóiélmény-platformról, amely egyetlen munkafolyamatba fogja össze a kommunikációt, az erőforrásokat, a tanulási eszközöket és az információkat, hozzásegítve ezzel a felhasználókat és a vállalatokat az eredményes működéshez. A platform javaslatokat is tesz a produktivitás és a jóllét javítására.

A munkavállalói élménnyel kapcsolatos kihívások legyőzése azonban nemcsak az eszközökre szorítkozik. A vezetőknek a szervezetükben tevékenykedő embereket figyelembe véve azt is át kell gondolniuk, hogy nekik mire van szükségük munkakörük sikeres betöltéséhez.

  1. Az irodai környezet fizikai elemei

A vállalatoknak a munkavállalóknak biztosított fizikai környezetre is oda kell figyelniük: vajon elősegíti a napi szintű produktivitásukat? Vannak megfelelő terek a kollégákkal folytatott együttműködéshez? A tárgyalókban rendelkezésre állnak eszközök ahhoz is, hogy a távolról vagy hibrid módon dolgozó kollégák is bekapcsolódjanak a megbeszélésekbe? Ezek a feltételek mind-mind nélkülözhetetlenek a pozitív munkavállalói élményhez.

  1. Vállalati kultúra

A hibrid munkavégzés világában kultúraváltásra van szükség. Ha ez nem történik meg, csorbulhat a vállalat hírneve, vagy felmondhatnak a tehetséges munkatársak. Az új idők követelményeihez való igazodáshoz a vezetőknek határozott álláspontot kell hirdetniük, és értékközpontú kultúrát kell meghonosítaniuk, amely révén kiemelkedhetnek a versenytársak közül. A kultúraváltás legfontosabb értékei: empátia, kapcsolat, átláthatóság, kommunikáció, valamint a pozitív hatás és cselekvés iránti elkötelezettség. Ezen értékek birtokában a szervezet hűséget és bizalmat építhet a hibrid munkavállalók és a különböző földrajzi helyszíneken működő csapatok körében.

  1. Biztonság és megfelelés

A biztonság és a megfelelés az üzleti működés fontos tényezői – különösen, ha egyre több ember dolgozik különböző helyszínekről. A szervezeteknek az első naptól kezdve át kell gondolniuk, milyen hatást gyakorolnak a biztonsággal és a megfeleléssel kapcsolatos intézkedéseik a munkavállalói élményre.

A vállalatoknak törekedniük kell a biztonsági határvonalak kiterjesztésére. Ezt anélkül kell megtenniük, hogy túl sok akadályt és gátat építenének a rendszerbe a távmunkások számára, mert a túl sok korlátozás rossz munkavállalói élményhez vezet, és az intézkedések megkerülésére ösztönözhet.

A munkavállalói élmény mérése

A munkavállalói élmény mérésekor az embert kell előtérbe helyezni a puszta IT-szempontok helyett. Meg kell ismerni, kik dolgoznak a szervezetnél, és hogyan tudjuk számukra a legjobb esélyt biztosítani az elégedett és produktív munkavégzéshez. Ez hozzájárul a vállalat túléléséhez és jövőbeni sikeréhez.

A digitális élmény kezelésére és monitorozására alkalmas szoftverek, pl. a Microsoft Productivity Score, az Endpoint Analytics, a Viva és a DEM együtt is jól bevethetők a használt eszközök és Microsoft alkalmazások által nyújtott munkavállalói élmény mérésére. Az élményre vonatkozó eredmények aztán összehasonlíthatók az iparág hasonló szervezeteinek számaival annak megállapításához, hogy megfelelő-e a nyújtott élmény.

Az üzleti vezetőknek azt is át kell gondolniuk, milyen különböző perszónák dolgoznak a szervezetüknél, mivel ami az egyik személy számára megfelelő, nem biztos, hogy egy másik számára is az. Egy frontline munkatárs és egy hagyományos irodai dolgozó például lehet, hogy eltérő munkavállalói élményt vár el, amit eltérő módon is kell nyújtani és mérni.

„A munkavállalók által napi szinten kezelt személyre szabott adatok kulcsszerepet játszanak az egyedülálló és biztonságos munkavállalói és ügyfélélmény nyújtásában” – mutat rá Andy Baines, a Fujitsu Egyesült Királyságért és Írországért felelős vezető biztonsági mérnöke.

Ám a vállalatoknak nem kell egyedül szembenézniük ezekkel a kihívásokkal. A felmérés elvégzése után a megfelelő partnerkapcsolatok kiépítésével minden szervezet magasabb szintű XLA-t (experience level agreement) tud elérni, a partnerek és a csapatok pedig ösztönzve érezhetik magukat arra, hogy az általuk nyújtott szolgáltatásokon keresztül javítsák a munkavállalói élményt.

Előretekintés

Ahogy társadalmunk egyre tudatosabbá válik a környezettel, a szervezetek társadalmi hatásával és felelősségével kapcsolatban, elkerülhetetlenül meg fog változni a szervezetek működésének módja, és ebben nagy szerepet játszik majd a munkavállalói élmény is.

Az új technológiák (pl. kiterjesztett és virtuális valóság, metaverzum) megjelenésével egyre nehezebb lesz előre jelezni az ügyfélélmény jövőbeni alakulását.

Ugyanakkor meggyőződésem, hogy a tisztán produktivitásnövelő megoldások helyett az emberek elkezdenek majd olyan eszközöket és technológiákat fejleszteni, amelyek biztosítani fogják számukra a kívánt munkavállalói élményt. Végül pedig, a produktivitás nem lesz más, mint a nagyszerű munkavállalói élmény természetes mellékterméke.

Nyilvánvaló, hogy a munkavállalói élmény egyre nagyobb fontosságra tesz szert, és az üzleti vezetőknek gyorsan kell reagálniuk, ha magasan képzett munkavállalóik megtartása mellett  újakat is szeretnének felvenni.

Nézzen utána, hogyan támogathatná a Fujitsu és a Microsoft az emberközpontú modern munkahelyi környezet megteremtését az Ön munkavállalói számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr1417835889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása