Fujitsu Hungary

Hogyan alkalmazhatjuk a mesterséges intelligenciát az üzletekben a csalás megelőzésére és a vásárlói élmény javításra?

2019. április 30. - Fujitsu Hungary

 

ke_p_ai_retail_2.jpg

A lopás és a csalás nagy probléma a kiskereskedelemben – különösen önkiszolgáló pénztárak használata esetén. Cikkünkből megtudhatja, hogyan segít az MI megoldani ezt a gondot és tökéletesíteni a vásárlóknak nyújtott élményt.

Képzelje el a jelenetet: egy fiatalember besétál a szupermarketbe, levesz a polcról egy PlayStation 4-et, majd a gyümölcsosztályon lemér egy fürt banánt, és kinyomtatja hozzá az árcímkét. Ezután a címkét a játékkonzol dobozára ragasztja, az önkiszolgáló pénztárnál 9 eurót fizet az áruért, majd távozik az üzletből.

Ezt a trükköt alkalmazzák a tolvajok mindenütt az önkiszolgáló pénztáraknál. A kiskereskedelmi láncoknak el kell gondolkodniuk azon, milyen lépésekkel szoríthatják minimumra üzleteikben az ilyen jellegű csalás kockázatát.

Az önkiszolgáló kasszáknál ellopott termékek értéke becslések szerint eléri a 3 milliárd angol fontot. Az önkiszolgáló rendszerekben jellemzően kétszerannyi csalást követnek el, mint a hagyományos pénztáraknál.

Vannak, akik szerint az önkiszolgáló pénztárgépek telepítésével járó költségmegtakarítást teljesen felemészti az elkövetett csalások összege.

Emellett még mindig a pénztári sorban állás a legnagyobb probléma a kiskereskedelmi üzletekben, és a vállalatok folyamatosan keresik az innovatív módszereket a vásárlási folyamat gyorsítására, a sorban állás kiiktatására – úgy, hogy közben a termékek beolvasásának pontossága és biztonsága se sérüljön.

MI: a csalásmegelőzés kulcsa

 

Hogy milyen intézkedésekkel orvosolhatják a kiskereskedelmi cégek a csalás problémáját?

A Fujitsu franciaországi Paris-Saclay Egyetem mellett működő MI-központja olyan megoldást fejlesztett ki, amely mesterséges intelligencia alkalmazásával, közvetlenül kezeli a gondot.

Olyan gépi tanulási folyamatot dolgoztunk ki, amely képes megkülönböztetni egymástól az egyes termékeket a kasszánál. A rendszer megtanulja az üzletben kapható termékek főbb jellemzőit (formáját, szélességét, hosszúságát, színét) a termékekről az eladás helyén készített fotók alapján.

A pénztáraknál felszerelt kamerák képet készítenek a vevők által beolvasott termékekről. Az MI beolvassa a képet és értékeli annak hitelességét – ha megfelel a terméktől a rendszer által várt jellemzőknek, megtörténik a tranzakció.

A rendszer még olyan esetekben is eredményesen működik, amikor a drága és az olcsó termék súlya egyezik, és a vonalkódot átragasztották ez egyikről a másikra (mint a fenti példában).

A bolti élmény tökéletesítése – minden szempontból

 

De ez nem az MI egyetlen alkalmazási területe a kiskereskedelemben. Mesterséges intelligenciával a kiskereskedelmi vállalatok legnagyobb kihívásai közül több is legyőzhető – a sorban állás, a kevéssé hatékony készletgazdálkodás és a parkolók túlzsúfoltsága.

A sorban állás főleg a nagyobb cégek számára jelent gondot. A kiszolgálás színvonalát rontja és a márka hírnevét is hátrányosan érinti, ha a vevőknek hosszú ideig kell sorban állniuk. Már a sor látványa is arra ösztökélheti a betérőket, hogy távozzanak, és valahol máshol intézzék el a bevásárlást.

A probléma súlyosságát jól szemlélteti, hogy ügyfeleink egyike saját bevallása szerint 1 millió fontot tudna megtakarítani évente, ha 1 másodperccel csökkentené a sorban állási időt. És ezt az összeget meg lehet szorozni az érintett kiskereskedelemi lánc 5000 üzletével.

Egyértelmű tehát, hogy kiemelten fontos a fizetési folyamat gyorsítása. Az MI ebben is segít. Az üzletben üzembe lehet állítani egy olyan rendszert, amely képes felismerni az embereket valamilyen biometrikus jellemző vagy a belépéskor ellenőrzött személyes fiók felhasználásával, és a kosarukban helyezett termékek alapján állítja ki részükre a számlát – anélkül, hogy egyáltalán a pénztárhoz kellene menniük.

Ez nem csupán a sorban állás problémáját mérsékli. Egyben azt is jelenti, hogy az üzletek éjjel-nappal nyitva tarthatnak, mivel a rendszerek számára nem jelent nehézséget a 7x24 órás működés. Ráadásul a bolt munkatársai közül senkinek nem kell a pénztárban üldögélnie. Ehelyett értelmesebb munkát végezhetnek, például megtervezhetik a készletfeltöltést és elemezhetik a legutóbbi eladási trendeket.

Az MI a bolti logisztika hatékonyságát is javítja. Egy vásárló számára aligha lehet rosszabb hír annál, mint az, ha a boltba érve kiderül, hogy a vágyott termék nem kapható.

De ha betáplálják az értékesítési adatokat a megfelelő MI-algoritmusba, az jó előre megmutatja, mire lesz szükség az üzletben. Tájékoztat például, hogy 12 órán belül elfogy a készlet valamely termékből, ezért máris leadta az új rendelést.

Egy automatikus rendszer ehhez hasonlóan a parkolót is képes figyelni, és jelezni a vevőknek a szabad helyek számát – megoldva ezzel a kiskereskedelmi láncok másik nagy problémáját.

Az MI-ben rejlő legértékesebb lehetőség talán az ajánlási motor. A jövőben a kiskereskedelmi forgalom jelentős hányada úgy keletkezik majd, hogy a kiskereskedők új vagy kiegészítő termékeket ajánlanak vevőiknek a rendszerükben tárolt preferenciák és korábbi vásárlások alapján. Az MI szervesen beépül az ajánlási folyamatba – függetlenül attól, hogy a vevő az üzletben vagy online vásárol.

Az MI segítségével a kiskereskedelmi cégek a maximumot hozhatják ki a bolti működésből. Megoldhatják a logisztikai problémákat, keresztértékesítési lehetőségekhez juthatnak és nagyszerű vásárlási élményt nyújthatnak.

Az ide vezető út

 

Amikor a kiskereskedelmi vállalatok képviselőivel konzultálunk, a többségük tisztában van azzal, hogyan segít az MI megoldani a csalás problémáját és javítani a vevői elégedettséget.

A technológiai infrastruktúra részleteit azonban kevéssé ismerik. Az üzletekben gyakran túl nagy arányban van jelen a régi infrastruktúra, ami hátráltatja az MI bevezetését. Létezik olyan kiskereskedelmi szereplő, ahol a legalapvetőbb feltételek is hiányoznak – például a bolti internetcsatlakozás.

Ez azt jelenti, hogy a kiskereskedelmi vállalatoknak végre kell hajtaniuk bizonyos változtatásokat ahhoz, hogy kiaknázzák az MI előnyeit – és lépést tartsanak versenytársaikkal.

A jövőben megjelennek majd a pénztár nélküli üzletek, és egyre hatékonyabban működnek az ajánlási motorok. Rövid távon pedig az élő bolti élmény fontosságának erősödésére számíthatunk.

Egyre szélesebb körben alkalmazzák majd a viselkedéselemzést – ahogy a kiskereskedelmi piac szereplői új utakat keresnek a vevők bolti viselkedésének felismerésére és nyomon követésére. Ezt a technikát természetesen az ügyfél beleegyezésével és a GDPR előírásaival összhangban lehet használni.

Több mint csalás elleni védelem

 

Az MI tehát rendkívüli értéket ígér a bolti problémák megoldására törekvő kiskereskedelmi cégek számára.

Nem csupán fontos, hanem egyenesen nélkülözhetetlen eszköz a jövőre nézve. A kiskereskedelem sikere rövid és főleg hosszú távon az MI alkalmazásán múlik.

Ám az izgalmas lehetőségeket nyújtó technológia alkalmazása némi munkaráfordítást is megkövetel a kiskereskedelmi vállalatok részéről.

 

Fujitsu Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr5314794498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása