Fujitsu Hungary

Autóipari előrejelzések 2019-re

2019. január 17. - Fujitsu Hungary

Az elkövetkezendő hetekben különböző iparágakról és informatikai trendekről szóló, 2019-re vonatkozó előrejelzéseinket osztjuk meg olvasóinkkal. Elsőként Ravi Krishnamoorthi, a Fujitsu EMEIA-régió gyártó- és autóiparra szakosodott divíziójának vezetője állított össze egy jövőképet az autóiparról.

autoipar-2.jpg

 

A beruházási prioritások kezelése

A gépkocsigyártásban több fronton várhatóak változások 2019 során, mint bármely más iparágban. A múltban a vállalatok beruházási döntéseinél a jobb autó építése jelentette a legfőbb prioritást. De ma már nem ez a helyzet. A nagyobb motor, a magasabb üzemanyagfogyasztás és a 100 km/h-es sebesség minél gyorsabb elérése már a múlté. Jelenleg az időzítés a legfontosabb tényező – az összes változás egyidőben történik, ezért nehéz eldönteni, melyik beruházás élvezzen prioritást.

Három új piaci lehetőség

2019-ben gyorsulni fog az autóipar három rétegbe rendeződése. Az első réteg a platformgyártás, azaz az elektromos hajtáslánc előállítása. Erre építik rá más iparági szereplők a második réteget, a mobilitást biztosító terméket: az elektromos (potenciálisan hidrogén) hajtású önvezető járműveket. A harmadik réteget a mobilitási szolgáltatások alkotják, jelenleg pl. az Uber és a Waymo szolgáltatásai, de ezen a piacon hamarosan új szereplők megjelenése várható. A jelenlegi gépkocsigyártóknak el kell dönteniük, melyik rétegben szeretnének tevékenykedni. Platformokat szeretnének létrehozni a nem eszközigényes üzleti modellt követő, új szereplők számára? Vagy alapvető gyártási és platformfejlesztési szakértelmüket integrációs képességekkel ötvözve inkább a középső rétegben lennének aktívak? Vagy egy szinttel feljebb lépve, megpróbálnak mobilitási szolgáltatóként boldogulni? (Bár közülük kevesen rendelkeznek mélyreható tapasztalatokkal a végfelhasználói piaccal való közvetlen kapcsolattartás terén, amit eddig hagyományosan a gyártók és a vevők közé beékelődő márkakereskedések intéztek.)

Nyereséges működés az önvezető autók világában

Komolyan el kell gondolkozni 2019-ben azon, hogy van-e realitása az iparágban a jövőbeni nyereséges működésnek. Tekintve, hogy az önvezető autók minden előrejelzés szerint nagyon megbízhatóak lesznek, honnan várható fenntartható árbevétel? Az önvezető autók világáról alkotott jövőképek egyike a mobilitási szempontra összpontosít, feltételezve, hogy az A pontból B pontba eljutni akaró emberek többé-kevésbé buszként fogják használni a járműveket. Így új lehetőséget kínál az MI-alapú biztonsági funkciók fejlesztése vagy a csatlakozás által képviselt hozzáadott érték. De lehet, hogy ezekkel az opciókkal csak a régi típusú gondolkodást visszük tovább. A változás radikális jellegét tekintve talán teljesen új irányba kellene haladni, és meg kellene próbálni egy másik iparágból érkező vállalat fejével gondolkodni. Ha a vezetés élménye már nem releváns, hogyan töltik majd az idejüket az A-ból B-be tartó utasok? Az autó irodaként, tárgyalóként vagy mobil gyerekjátszótérként fog funkcionálni? 2019-ben világosabb válaszokat tudunk majd adni ezekre a kérdésekre, hogy meghatározzuk, mely területeken lehetne a legtöbb bevételt termelni.

A saját tulajdonú autók korszakának vége – a mobilitási megoldások hajnala

A nagyvárosi fiatalok közül sokan nem vásárolnak saját gépkocsit. Folyamatosak a dugók, lassan lehet haladni, és gyorsabb, megbízhatóbb a tömegközlekedés. A jövőben a mobilitási szolgáltatást kell majd eladni, a tulajdon már nem elsődleges szempont. Ez az a bizonyos új mobilitási réteg (lásd a fenti 2. pontot). A gyártóvállalatok tisztában vannak korlátaikkal a végfelhasználói marketing terén, és mindannyian létrehozták már start-upjaikat az új mobilitási igények kielégítésére. Egyesek közülük azonban hamarabb reagáltak, és már a fejlődés második szakaszában tartanak, amint azt például a Daimler car2go/Moovel és a BMW ReachNow 2018 márciusában bejelentett és az EU versenyhatóságai által nemrég jóváhagyott fúziója is mutatja. Hogy az ilyen és ehhez hasonló műveletek segítenek-e majd az OEM-gyártóknak megőrizni piaci részesedésüket, csak az idő fogja megmutatni.

Megőrzi Németország vezető pozícióját a gépkocsigyártásban?

Az USA-beli és kínai szereplők nagyon megerősödtek a platformüzletágban és máris sikeres új belépési stratégiákkal rendelkeznek a piac mobilitási rétegében. Új szereplők megjelenése is várható, új országokból, de ezt a kérdést nem érdemes a nemzeti nagyvállalatok szemszögéből feltenni. Az piacot több országban működő partnerek ökoszisztémája fogja kiszolgálni, és nem lesz releváns a mobilitási megoldás földrajzi eredete.

A belsőégésű motoroknak leáldozott?

Ez nem fog megtörténni 2019-ben, de a belsőégésű motorok történetének vége már látható közelségben van. A jelenlegi gyártók számára fontos kérdés, hogy lesz-e a gyártás leállításának nemzeti vagy nemzetek feletti szinten megszabott konkrét határideje. Lesznek-e ilyen törvények, és a gyártók betartják-e a kitűzött határidőket? A nemzeti szintű törvények alkalmazása attól függ, hogy az adott ország rendelkezik-e fontos gyártóiparral vagy sem. Ha nem, akkor közelebbi határidőket szabnak meg: Kínában például gyors ütemben halad az átállás az elektromos járművekre. A nagy gépkocsigyártóknak otthont adó országok óvatosabban fognak eljárni. Az egészen biztos, hogy a piaci fejlődés élén Kína halad, és a belsőégésű motorok valamikor 2030 és 2040 között kikerülnek a gyártásból.

A bejegyzés trackback címe:

https://fujitsuhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr6414568308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása